Wednesday, October 31, 2007

TITANIC REALITI PELAYARAN KEHIDUPAN

Filem Titanic diterbitkan semula dalam bentuk 3D. Sesungguhnya kehidupan adalah satu putaran. Sejarah terus berulang dalam kehidupan, maka kita kembalikan ingatan dan renungan erti sebuah pelayaran kehidupan...
Hidup adalah sebuah perjalanan, bermula dari titik permulaan ke satu destinasi bernama kematian. Umpama pelayaran sebuah kapal yang akan berlabuh di destinasi akhirnya. Pernahkah anda menonton filem Titanic, kisah pelayaran kapal paling gah dan hebat sehingga dianggap sebagai ’unsinkable’ kerana keangkuhan pembinanya. Sesungguhnya hidup penuh dengan ketidakpastian, kerana hanya Dia Yang Maha Mengetahui seluruh perjalanan kehidupan makhlukNya. Sesungguhnya banyak yang boleh kita pelajari dan renungi melalui kisah pelayaran tragis tersebut. Ia adalah gambaran kehidupan manusia yang penuh dengan kelemahan, emosi, kegembiraan, kemegahan, cinta dan kematian yang pasti.

Tepat pada hari kita dilahirkan, kita semua adalah Titanic yang SEDANG tenggelam, memulakan perjalanan menuju kematian. Masalahnya adalah kita tidak pernah tahu berapa banyak bahagian daripada kapal kehidupan kita yang masih berada di atas air. Sudahkah kita merancang cara menyelamatkan diri? Bagaimana caranya kita akan keluar dari kapal itu? Ada sebuah pepatah kuno di India:

"Perkara yang paling menakjubkan di dunia ini adalah kita semua hidup seolah-olah kita masih akan hidup esok pagi."

Pada suatu hari nanti, kita tidak akan hidup lagi dan bahagian yang menakutkan adalah 'esok' itu mungkin saja bererti betul-betul esok! Semoga kita dapat menghargai hidup ini dan sedar betapa pentingnya melampaui hidup dan mati, hari ini. Betul, sedarilah perkara itu hari ini juga! Kerana esok mungkin sudah terlambat.

Ya, kita sudah pernah mendengar nasihat semacam ini ribuan kali. Jadi, apakah yang ini akan menjadi satu nasihat lagi seperti yang sudah-sudah? Kita sendiri yang menentukan. Anda boleh mulai serius memikirkannya ketika ini juga, atau esok...???

Memang Titanic adalah sebuah impian ..impian yang sangat jauh kehadapan .. dan terlalu awal untuk diwujudkan ..
Tetapi ada perkara positif dimana generasi sekarang mengambil dan mendapatkan pelajaran yang berharga tentangnya ..
semua buah pemikiran yang jauh melampaui masanya memang selalu membawa bencana, baik untuk orang lain mahupun pencipta maha karya itu sendiri.
Tapi memang itu diperlukan oleh manusia untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.
Perancang Titanic tidak menemukan kelemahan pada rekabentuk kapalnya, tetapi kemampuan fabrikasi bahan logam tidak mampu mengimbanginya ..

Keegoan penciptanya yang menganggap ia sebagai kapal terhebat walaupun telah diketahui laluan kapal tersebut akan merempuh ‘iceberg’. Namun keangkuhan yang mendakwa Titanic ‘unsinkable’ akhirnya membuktikan manusia tidak punya kekuatan dan kesempurnaan mutlak. Ia milik Yang Maha Agung.




Apa yang lebih bermakna daripada kisah cinta dalam filem Titanic, adalah bagaimana watak yang berbeza-beza mendepani wajah kematian yang mendekat:

1. Perancang kapal kelihatan merasa bersalah, dia sedih dan menyesal, merenungkan kesalahan yang telah dibuat, dan membiarkan yang lain berlari ke perahu penyelamat.

2. Nakhoda kelihatan penuh dengan keterikatan, terjebak oleh reputasinya yang rosak dan mimpi indah persaraannya yang hancur. Dia memegang topinya, tidak cuba menyelamatkan diri, berdiam diri menunggu kematian. Terlalu angkuh?

3. Penjahat sungguh tetap tidak bermoral, cuba
menyuap dan menipu untuk menyelamatkan diri sendiri.

4. Petugas tidak sanggup lagi menahan beratnya tekanan ketika cuba mententeramkan keadaan.
Dia terpaksa menembak salah seorang penumpang yang tidak mengikut arahan. Merasa menyesal dan tak berdaya, dia menembak dirinya sendiri!

5. Ada juga orang-orang yang terus terjun ke laut berenang mengejar perahu penyelamat yang sudah bergerak.

6. Ada juga mereka yang berdoa dengan penuh semangat memohon pertolongan.

7. Orang biasa, saling berebut untuk dapat masuk ke dalam perahu penyelamat.

8. Jack dan Rose tidak mahu melepaskan antara satu sama lain, tetap tidak peduli dengan apa yang berlaku di sekeliling mereka! Betapa egoisnya cinta buta itu.

9. Sekelompok pemain muzik yang membuat sejarah dengan terus memainkan muzik hingga mati di tengah orang-orang yang panik.

Jadi persoalannya adalah: jika anda berada di dalam Titanic pada malam itu, apakah tindakan anda? Adakah anda menganggap tindakan itu tepat? Apanya yang tepat? Titanic merupakan bencana besar yang nyata.
Ia merupakan satu-satunya kapal dalam sejarah yang didakwa tidak boleh tenggelam, namun ia karam dalam pelayarannya yang pertama. Apa hubungannya dengan kita?

Dari kisah nyata itu kita belajar bahawa dalam keadaan normal, setiap orang kelihatan baik, ramah, bersahabat, sukar untuk mengetahui siapa yang sebenarnya berwatak baik atau buruk. Namun ketika krisis melanda, pada ketika itulah, sifat sebenar setiap orang muncul! Ibarat banjir yang menimbulkan semua kotoran, demikian pula kesusahan dan kemalangan akan muncul dengan jelas siapa yang baik dan siapa yang kurang baik. Dalam keadaan krisis, watak sebenar setiap orang akan kelihatan lebih nyata. Ini boleh kita amati dalam kehidupan sehari-hari, orang-orang di sekitar kita, termasuk diri kita sendiri.



Pelajaran penting lainnya adalah banyak di antara kita yang merasa dirinya Titanic: kita seringkali berfikir seolah kita tidak akan mati. Kita merasa tidak dapat dikalahkan oleh usia, penyakit, dan kematian, tidak terkalahkan melawan Hukum Kesementaraan. Kesementaraan tidak untuk dibicarakan tetapi untuk dihayati sampai ke sumsum tulang. Kematian yang mendekat merupakan motivasi paling kuat bagi kita untuk mencapai keadaan yang mengatasi kematian.

Realitinya filem Titanic bukan sekadar paparan sejarah dan kreativiti penerbitnya, malah ia menjangkaui erti kehidupan manusia dalam ruanglingkup yang lebih luas. Pengalaman penulis mendepani kematian mereka yang begitu rapat dan penuh kasih sayang sesungguhnya menimbulkan emosi kesedihan yang meninggalkan parut kekal di hati. Kematian selalu akan berteman dengan air mata. Airmata itu kadangkala laju, adakala perlahan menuruni denai wajah. Bila teringat sejarah lepas bersama si mati, makin terasa longlainya diri, fikiran, rasa dan emosi. Jiwa yang menghargai sebuah ikatan. Ikatan yang terlerai setelah berlakunya kematian.

Bermula dengan kepulangan ibu tercinta pada 30 Mac 2006, diikuti pemergian bapa mertua pada 25 Julai 2007 dan terbaru abah menyahut panggilan PenciptaNya pada 15 Oktober 2007 meninggalkan ruang kosong di jiwa yang pastinya tidak akan terisi sampai bila-bila pun. Semoga Allah menerima mereka dengan penuh kasih, diampun dosa dan dicucuri dengan rahmatNya. ~Al-fatihah~

(Sebahagian tulisan ini diadaptasi daripada http://edy-chandra.blogspot.com)

No comments: