Monday, October 1, 2007

PARAFILIA, PENYIMPANGAN TINGKAHLAKU SEKS


Keghairahan umum untuk mengikuti kesudahan drama mengesan pembunuh adik Nurin Jazlin semakin mendebarkan. Laporan terbaru sentiasa akan diikuti dengan penuh minat dan keterujaan. Apakah hukuman yang nanti bakal dijatuhkan kepada penjenayah 'binatang' sebagaimana label yang diberikan sebahagian besar publik kepadanya? Penulis sendiri masih dalam mood untuk membincangkan isu ini mengenai tingkahlaku penjenayah daripada sudut psikologi. Tulisan ini tidak bertujuan untuk membela penjenayah tetapi lebih kepada untuk memahami mengapa jenayah kejam ini berlaku dan apakah pandangan publik selari dengan kajian psikologi mengenai individu penjenayah yang sebenarnya sakit jiwanya. Semoga tulisan ini memberi manfaat kepada kita semua.

Perbincangan ini memfokus kepada perkembangan tentang sadisme (sadism) dan masokisme (masochism) yang didefinisikan sebagai parafilia (paraphilia) dalam Sistem klasifikasi kecelaruan psikologi, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM), terbitan Persatuan Psikiatri Amerika Syarikat yang mengklasifikasikan lebih daripada 230 kecelaruan psikologi kepada 16 kategori. Versi terkini ialah DSM-IV.

Parafilia adalah suatu kelompok tingkahlaku seksual yang agak menyimpang yang dinamakan perversi. Perkataan tersebut berasal daripada bahasa Yunani "para", bermaksud di luar kebiasaan dan "filia" bermaksud cinta.


Parafilia, seringkali bersifat gandaan dan mungkin merupakan suatu aspek daripada kecelaruan mental seperti skizofrenia atau salah satu kecelaruan personaliti. Parafilia hampir keseluruhannya dideritai kaum lelaki berbanding wanita, dengan kadar 20:1.

Penting untuk dicatat bahawa parafilia adalah tingkahlaku, bukan fantasi. Memiliki fantasi seksual yang tidak lazim adalah perkara biasa dan tidak perlu menimbulkan kebimbangan.

Dr. John Money, melalui kajian yang dilakukan di Hospital Johns Hopkins, Baltimore, telah banyak memberi sumbangan dalam pemahaman parafilia. Parafilia yang paling kerap ditemui adalah mencari kepuasan seksual melalui cara-cara berikut:

• Eksibisionisme - Menunjukkan alat genitalnya kepada individu tertentu tanpa kerelaan/kemahuan individu tersebut.
• Veyourisme - Mengintip orang yang sedang tidak berpakaian atau sedang mengadakan hubungan seksual. Biasanya, orang tersebut tidak tahu jika mereka sedang diintip. Veyourisme sejati tidak terangsang jika melihat secara langsung (tidak mengintip) wanita yang tidak berpakaian dihadapannya.
• Frotteurism - Menggosokkan badan atau memeluk orang lain tanpa kerelaan.
• Paedofilia - Orang dewasa, terutama lelaki, yang mencari kontak fizikal dan seringkali kontak seksual dengan kanak-kanak pra baligh yang tidak mempunyai hubungan dengan mereka.
• Sadisme seksual dan masokisme - Pertukaran rasa sakit dengan kenikmatan seksual. Penderita sadistik menimbulkan rasa sakit dan/hinaan, sementara masokistik menerima rasa sakit dan/hinaan. Tidak seperti parafilia lain, sebahagian penderita sadistik dan masokistik adalah wanita. Walaupun begitu mereka sering bertukar peranan, pengidap masokistik lebih banyak dari pada sadistik.
(Nota: Dalam kes adik Nurin Jazlin, penulis berpendapat, penjenayah mungkin tergolong di dalam kategori parafilia paedofilia, sadisme seksual dan masokisme)
• Skatologi telefon - Membuat hubungan telefon yang lucah dengan orang dewasa yang tidak menghendakinya.
• Transvestisme - Juga dinamakan cross-dressing (berpakaian lawan jenis). Seorang lelaki menjadi terangsang secara seksual dengan mengenakan pakaian wanita. Penderita mungkin tampil di depan umum dengan berpakaian seperti wanita atau mungkin hanya terbatas di rumah. Sebahagian besar penderitanya adalah heteroseksual.
• Incest (sumbang mahram). Hubungan seksual antara keluarga dekat dimana perkahwinan diantara mereka dilarang oleh hukum agama. Incest merupakan salah satu taboo sosial yang utama.

Kejam Serta Menakutkan
Jenis-jenis parafilia di atas tadi tidak melibatkan kontak seksual yang membahayakan lawan jenis. Tetapi tidak demikian dengan sadomasokisme dan paedofilia. Pada sadomasokisme terdapat penggabungan unsur sadistik dan masokistik ketika melakukan hubungan seksual. Dikatakan sadistik kalau ianya melukai atau menyakiti orang lain secara sengaja atau ancaman demi kepuasan seksual.
Dikatakan masokistik jika rangsangan seksual diperolehi ketika menjadi sasaran rasa sakit atau ancaman rasa sakit. Yang lebih menyedihkan bila kelainan itu berupa paedofilia. Sebab, sasaran kepuasan seksualnya diarahkan pada kanak-kanak yang belum baligh. Sekitar dua pertiga mangsa kecelaruan ini adalah kanak-kanak berusia 8-11 tahun.

Kebanyakan paedofilia dihidapi kaum lelaki, tetapi ada juga kes wanita mengadakan hubungan seks secara berulang dengan kanak-kanak. Banyak pelaku paedofilia mengenali mangsanya, seperti saudara, jiran, atau kenalan. Pelaku paedofila dikategorikan kepada tiga golongan, iaitu lebih 50 tahun, 20-an hingga 30 tahun dan golongan remaja. Sebahagian besar mereka adalah para heteroseksual dan banyak juga terdiri daripada kaum bapa.


Istilah masokisme berasal dari seorang novelis Austria bernama Leopold vonSacher-Masoch. Lahir di Lemberg pada 27 Januari 1836 dan meninggal pada 9 Mac 1895. Freud menggunakan istilah ini untuk menunjukkan kelainan seksual. Tetapi Fromm memandang masokisme dengan cara berbeza. Menurutnya, masokisme merupakan mekanisme melarikan diri dari kebebasan yang di dalamnya wujud jalinan hubungan yang menjanjikan pembebasan dari ketidakpastian.

Ketidakberdayaan untuk menyatakan keinginan diri dan eksistensi diri membuat individu lantas mengikatkan diri pada ikatan-ikatan sekunder. Masokisme, pada pendapat Fromm, menampung ketidakberdayaan ini. Sebagai akibat, individu perlu rela ketika ikatan-ikatan sekunder yang meminta balasan untuk ketenangan yang telah diperolehi daripadanya. Pada tingkat ekstrem, rasa sakit, penderitaan secara fizikal atau mental menjadi bentuk perhambaan pada ikatan sekunder.

Penyebab parafilia
Para pengkaji belum secara pasti mengetahui penyebab khusus parafilia. Tetapi ada dua teori tentang penyebab tekanan terhadap seksual lelaki:
Pemaparan seks pramatang, atau traumatik, dalam bentuk penyiksan seksual semasa kanak-kanak. Kira-kira 75 peratus lelaki yang diterapi di National Institute for Study, Prevention, and Treatment Sexual di Baltimore, adalah mangsa penyiksaan seksual pada masa kanak-kanaknya. Kerana alasan yang masih belum difahami, jika seorang kanak-kanak wanita disiksa, mereka lebih kerap cenderung menolak tingkahlaku seksual. Sedangkan kanak-kanak lelaki yang disiksa cenderung mewujudkan tingkahlaku parafilia.

Menyembunyikan secara berlebihan (suppression) terhadap sifat ingin tahu semulajadi tentang seks, kerana alasan agama atau alasan lain. Kanak-kanak lelaki yang diajar bahawa seks adalah taboo, kotor dan akan dihukum jika mereka cenderung terhadap seks, mungkin menjadi kan lelaki dengan tingkahlaku fetihisme atau obsesi. Represi parah tidak dianggap sebagi suatu bentuk penyiksaan seksual, tetapi boleh jadi demikian.

Seorang penderita parafilia memerlukan bantuan profesional tetapi mungkin mereka tidak mencari bantuan tersebut, kecuali pasangan atau keluarga memaksanya. Selama pasangannya dapat menerima tingkahlaku penderita, ia mungkin tidak cuba berubah kerana perubahan itu mungkin sangat sukar dan secara emosional ianya menyakitkan.
Terapi kadang-kadang mencakupi pemberian ubatan untuk menghilangkan gejala obsesif/kompulsif, atau terapi ubat lain yang menurunkan dorongan seksual lelaki. Sayangnya, ahli terapi yang berpengalaman dalam mengubati parafilia masih sukar ditemui.

Menangani parafilia
Tidak mudah untuk menangani para penderita parafilia. Kerana mereka sering menolak atau merasa tidak perlu mendapat terapi. Namun demikian, ada beberapa terapi psikiatrik yang boleh dicuba.

Pertama, melakukan pendekatan psikodinamik dan psikoanalitik (menggali pengalaman masa lalu yang menyebabkan kecelaruan kejiwaan).

Kedua, Melakukan terapi tingkahlaku yang terdiri daripada aversif conditioning, iaitu conditioning untuk menimbulkan rangsangan (stimulus) terhadap lawan jenis, atau mengukur tingkat berahi dengan pletismometris penis. Bagi kaedah ini terapi aversi diperlukan untuk menghilangkan conditioning yang ada atau aspek-aspek yang menyebabkan kelainan psikoseksual, penderita diberi kejutan elektrik pada masa yang sama ditayangkan gambar-gambar atau filem mengenai penyimpangan seksual. Khususnya pada voyeurisme dan ekshibisionisme, penderita perlu dibimbing secara halus untuk lebih berani berkomunikasi secara terus terang dengan lawan jenisnya, sehingga diharapkan lambat laun mereka akan berani melakukan kontak badan secara langsung. Atau penderita diajar mengatasi rasa takut dan malu untuk mengungkapkan keinginan seks yang benar.

Ketiga, secara umumnya penderita mempunyai sifat asas kekurangan social skill (kemahiran sosial), maka mereka perlu dimasukkkan dalam program terapi yang mengajar kemahiran sosial serta empati terhadap dunia sekelilingnya. Ditambah pula dengan terapi tingkahlaku secara individu.

Keempat, terapi farmakologi yang meliputi pemberian hormon wanita, anti androgen, dan ubat-ubatan kumpulan inhibitor, pusingan ulangan serotonin yang biasanya digunakan untuk mengubati penderita depresi tetapi kejayaan terapi ini kelihatan lebih disebabkan oleh penurunan nafsu berahinya. Terapi ini mungkin lebih efektif pada penderita parafilia bersifat hiperseks.

Kelima, tidak kurang pentingnya perhatian masyarakat terhadap penderita. Mereka sebaiknya tidak dicemuh secara melulu tetapi perlu diberi pendidikan agar berusaha menghilangkan kebiasaan yang memalukan tersebut.

Penderita parafilia sebenarnya adalah suatu kecelaruan psikologi yang memerlukan bantuan untuk dipulihkan, malangnya dalam masyarakat kita yang masih terikat kuat dengan taboo dan hukum agama, agak sukar bagi mereka untuk tampil meminta bantuan. Kita bimbang jika fenomena ini tidak ditangani dengan betul kemungkinan kes adik Nurin akan berulang. Mampukah kita menghadapinya lagi?

2 comments:

Hussaini Amran said...

Orang - orang yang macam ini patut dikasi saja anunya.

Hussaini the Punisher

Anonymous said...

hi, mindashahnon.blogspot.com!
[url=http://cialisdei.fora.pl/] cialis bestellen online[/url] [url=http://cialiskaufen.fora.pl/] cialis kaufen ohne rezept[/url] [url=http://viagrade.fora.pl/] viagra ohne rezept[/url] [url=http://deviagra.fora.pl/] viagra kaufen online[/url] [url=http://viagrakaufen.fora.pl/] viagra online[/url] [url=http://viagrabestellen.fora.pl/] viagra kaufen online[/url]