Thursday, August 30, 2007

SAKIT ATAU TIDAK SAKIT?



Kes 1.
Pernahkah anda merasa sakit di bahagian anggota luaran mahupun dalaman tubuh namun selepas membuat pemeriksaan kesihatan, doktor mengesahkan anda tidak mengalami sebarang masalah kesihatan. Mudahnya anda disahkan sihat, tetapi anda masih terasa kesakitan.

Kes 2.
Pernahkah anda tidak merasa sakit di mana-mana bahagian anggota luaran mahupun dalaman tubuh namun selepas membuat pemeriksaan kesihatan, doktor juga mengesahkan anda tidak mengalami sebarang masalah kesihatan. Maksudnya anda disahkan sihat, tetapi anda masih mendakwa anda sakit.

Kedua-dua kes di atas memang merupakan suatu fenomena yang jarang berlaku, justeru apabila ianya dihadapi oleh sesiapa saja sama ada individu atau keluarga sendiri agak sukar untuk mencari jawapannya. Biasanya doktor perubatan sendiri tidak dapat menjelaskan fenomena ini, melainkan kes-kes tersebut dirujuk kepada ahli psikoterapi atau dalam kes-kes yang lebih kronik, bantuan pakar psikiatri terpaksa diminta.

Berdasarkan Diagnostic & Statistic Manual of Mental Disorders (4th edition) kes-kes tersebut dikategorikan sebagai Kecelaruan Somatofom (Somatoform Disorders) yang terdiri daripada 4 sub kategori iaitu:-
i. kecelaruan somatizasi(somatization disorder)(SD)
ii. kecelaruan konversi (conversion disorder)(CD)
iii. hipokondriasis (hypochondriasis)
iv. kecelaruan dismofik badan (body dysmorphic disorder)(BDD)

Kes satu merupakan simptom kepada CD, namun dalam kes yang ke2 agak sukar untuk membezakan antara CD dengan satu lagi masalah yang dipanggil 'malingering'. Malah dalam kes kedua prognosis bagi keduanya memberi jawapan yang hampir sama.


CD ialah keadaan dimana seseorang berpura-pura sakit untuk mendapat faedah tertentu seperti tidak perlu bekerja atau untuk mengelak dikenakan hukuman. Ada juga kes-kes dimana individu berpura-pura sakit untuk mendapat perhatian daripada keluarga atau orang tertentu.



Penulis akan meneruskan perbincangan ini dalam post yang akan datang, merangkumi punca kecelaruan dan kaedah rawatan yang sesuai.

No comments: