Tuesday, July 24, 2007

MOTIVASI



Perkataan motivasi sudah menjadi perkataan yang popular sekarang. 20 tahun dulu perkataan motivasi belum dikenal orang Melayu. Salah satu kajian mengenai motivasi pelajar Melayu yang dijalankan oleh Dr Aminuddin Yusof menggunakan istilah penggerak bagi kata motivasi. Ianya sama dengan perkataan ekonomi yang dulunya tiada dalam kamus Bahasa Melayu, lalu perkataan iktisad yang diambil daripada Bahasa Arab menjadi pilihan, malah hingga kini Perbananan Kemajuan Ekonomi Trengganu masih mengekalkan istilah iktisad kepada agensi tersebut. PERMINT, Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Trengganu.


Jika kita lihat proses pemakaian istilah asing yang dijadikan kata entri kepada bahasa kita adalah seiring dengan kemajuan dan perubahan bangsa itu sendiri. Dua perkataan yang sengaja dibincangkan di atas memberi gambaran bahawa orang Melayu sudah menjadikan motivasi sebagi sumber perubahan untuk mencapai kemajuan dalam apa jua bidang termasuk ekonomi. Hari ini kata dorongan atau penggerak sudah dianggap tidak tepat lagi apabila membincangkan faktor perubahan minda. Sebagaimana posting yang lalu, penulis telah menjadikan tokoh-tokoh Melayu, Islam sebagai sumber inspirasi dan motivasi untuk melakukan perubahan minda dan jiwa kita. Semoga dengan membaca dan meneliti riwayat hidup perjuangan, keberanian, kegigihan dan ketabahan mereka akan mampu memotivasi kita semua.

Dalam posting yang akan datang penulis akan cuba untuk menulis bahan-bahan yang boleh dijadikan motivasi kita bersama di dalam usaha untuk mencipta kecemerlanagan dan kejayaan di dunia dan akhirat, Insya Allah. Untuk kali ini marilah kita bersama merenung hakikat penciptaan kita yang dapat dijadikan asas menanamkan keyakinan diri sendiri.

Marilah kita bersama-sama membina keyakinan diri sebagai umat nabi Muhammad s.a.w. Kita telah diingatkan bahawa untuk kita membina serta mencapai kecemerlangan bagi diri, keluarga, dan masyarakat kita, keyakinan diri menjadi pra syaratnya. Tanpa rasa yakin akan kemampuan dan keupayaan kita, samada secara individu atau secara kolektif, pastinya kemajuan serta kecemerlangan yang kita hasratkan tidak akan dapat berada di dalam genggaman kita selama-lamanya.

Persoalan seterusnya yang timbul ialah : bagaimanakah caranya untuk kita, yang sepatutnya menjadi khaira ummah/sebaik-baik umat ini, membina keyakinan di dalam diri? Pertama, ialah dengan memacakkan seteguh-teguhnya peringatan yang berterusan di dalam diri kita tentang nilai dan kedudukan kita sebagai makhluk bernama manusia. Ketahuilah, Allah menjadikan manusia ini dengan penuh kemuliaan dan keunggulan. Demikianlah harga diri kita, dan demikianlah juga darjat kedudukan kita di dalam ruang kehidupan ini. Firman Allah di dalam surah Al-Israa’ ayat 70 :
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً

Yang bermaksud : Dan sesungguhnya Kami muliakan anak-anak Adam, Kami angkut mereka di daratan dan di lautan (yakni, Allah mudahkan unutk manusia pengangkutan-pangangkutan di darat dan di laut untuk memperoleh penghidupan), Kami kurniakan mereka rezki dari yang baik-baik, dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan.

Perhatikanlah kandungan ayat ini dengan fikiran yang murni, dengan hati yang insaf. Kita sebagai manusia mendapat kemuliaan yang amat tinggi daripada Allah. Kehidupan kita sebagai manusia dipilih untuk dilengkapkan Allah dengan berbagai kelebihan dan keistimewaan, lebih daripada makhluk-makhluk Allah yang lain. Peringatan ini sepatutnya mampu menyalakan terus rasa keyakinan diri kita, kerana menyedari akan harga diri kita yang tinggi di sisi Allah.

Sebagai umat Islam merupakan golongan yang yakin sepenuhnya akan kandungan kitab Al-Quran. Oleh itu, tidak ada sebab lagi untuk kita merasa hina dan lemah tak berdaya! Tidak sepatutnya kita mereka-reka alasan lagi untuk membisikkan ke dalam jiwa kita sendiri bahawa kononnya kita sebagai individu Muslim, atau sebagai masyarakat Islam, sudah ditentukan suratan untuk selamanya mundur dan ketinggalan!

Kita mesti yakin bahawa kita wajib bergerak ke arah kecemerlangan. Kenapa? Kerana kita adalah ciptaan Allah yang bergelar manusia! Kita mesti yakin bahawa kita boleh, dan kita mampu, menjadi cemerlang. Kenapa? Kerana kita adalah manusia! Lebih-lebih lagi kita ini manusia yang Allah pilih sebagai orang Islam!

Dengan kemuliaan dan kelebihan yang Allah anugerahkan kepada kita sebagai manusia inilah, kita dilantik pula menjadi khalifah di bumi. Dengan lain perkataan, kitalah yang ditugaskan untuk mengatur dan menyusun kemakmuran makhluk-makhluk Allah di dunia. Tidak mungkin tugas sebesar dan semulia ini diserahkan Allah ke atas kita, sekiranya kita tidak mampu melaksanakannya. Allah tidak pernah, dan selama-lamanya tidak akan berlaku zalim terhadap hamba-hambaNya. Maka terpulang kepada kita pula kini, samada kita sanggup mengatur langkah ke hadapan dengan penuh keyakinan, menghadapi segala cabaran dengan berani, sambil mengharapkan keridhaan Allah di atas segala usaha? Atau kita lebih senang memilih jalan mudah, berdiri sambil menunggu dan menanti sedangkan orang lain sudah jauh berlari, dengan menggantungkan angan-angan kosong dengan alasan kita bertawakkal sahajalah kepada Tuhan?

Firman Allah di dalam surah Al-An’am ayat 165 :
وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلاَئِفَ الأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ
Yang bermaksud: Dan Dialah yang menjadikan kamu penguasa-penguasa di bumi dan Dia meninggikan sebahagian kamu atas sebahagian (yang lain) beberapa darjat, untuk mengujimu tentang apa yang diberikanNya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat seksaanNya, dan sesungguhnya Dia maha pengampun lagi maha penyayang.

Para pakar psikologi telah menjalankan berbagai kajian yang mendalam mengenai fungsi otak manusia, dan bagaimana kaitannya dengan sikap dan emosi seseorang. Mereka mendapati bahawa otak manusia ini terbahagi kepada dua : otak bahagian kiri dan otak bahagian kanan. Otak kiri berperanan di dalam pemikiran logik dan rasional, sementara otak kanan pula lebih kepada keupayaan beremosi serta pemikiran kreatif dan seni. Apabila otak kiri seorang manusia berfikiran secara rasional mengenai sesuatu, berdasarkan fakta-fakta yang jelas dan benar, ia akan mendorong akal kanan untuk menghantar isyarat positif yang akan menghasilkan sikap yang sewajarnya. Maka begitulah juga, apabila kita sebagai Muslim, berjaya menggunakan otak kiri untuk berfikiran rasional tentang nilai dan harga diri kita, berdasarkan panduan Al-Quran yang kita bentangkan tadi, insyaAllah, otak kanan kita akan mendorong kita membentuk satu sikap yang positif, dan keyakinan dalaman yang tinggi, untuk mencapai kejayaan dalam kehidupan dunia dan akhirat kita.

Sebaliknya, orang-orang yang tidak yakin akan kamampuan dirinya serta masa depan hidupnya, adalah mereka yang sebenarnya gagal memanfaatkan sepenuhnya otak kiri untuk berfikiran secara rasional mengenai nilai serta harga dirinya sendiri. Orang-orang seperti inilah yang sering berputus asa, kecewa dan hampa, merasakan bahawa tiada harapan esok akan lebih cerah daripada hari ini, akhirnya terus hidup berpeluk tubuh, menjadikan takdir tuhan sebagai alasan untuk berpuas hati dengan segala kemunduruan yang terus mencengkam diri, keluarga dan masyarakat.

Oleh yang demikian, sebagai sedikit panduan yang boleh kita jadikan sebagai amalan, sekiranya pada satu-satu masa, kita merasa ujian hidup yang melanda terlalu berat untuk dipikul, atau mungkin berasa kurang yakin akan masa depan yang akan dihadapi, atau mungkin rasa kerdil dan hina dengan kemampuan diri sendiri untuk membina kecemerlangan, maka berbicaralah kepada diri sendiri dengan suara yang tegas:

Siapakah aku ini? Bukankah aku yang bergelar manusia?
Bukankah sebagai manusia, aku dianugerahkan kemuliaan dan keunggulan oleh Allah, Tuhan sekelian alam yang Maha Kaya lagi Maha Berkuasa?
Apakah hak aku sebagai hamba Allah untuk merasa hina dan tidak berharga? Sedangkan Allah telah mengurniakanku dengan segala kelebihan dan kemampuan untuk menjadi khalifah dan pemimpin?
Keimanan membuahkan keyakinan. Jika aku ini benar beriman, tetapi tidak punya keyakinan, maka ke manakah sudah perginya iman di dada ini?

Perhatikanlah firman Allah di dalam surah At-Tiin ayat 4-6 :
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ (4) ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ (5) إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ
Yang bermaksud: Sesungguhnya Kami telah menjadikan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya, Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putusnya.

*Sebahagian artikel ini dipetik daripada teks khutbah MUIS

No comments: