Tuesday, September 25, 2007

DOA SEBAGAI TERAPI JIWA

AL-FATIHAH


Pelbagai reaksi yang ditunjukkan oleh orang ramai terhadap kisah tragis adik Nurin Jazlin. Secara spontan majoriti memberikan simpati dan amat berharap agar mereka yang bertanggungjawab akan dapat diadili secepat mungkin. Penulis mengambil kesempatan ini mengucapkan takziah kepada keluarga dan bacaan Al-Fatihah keatas roh allahyarham. Di dalam menghadapi situasi seperti ini, sebagai rakyat Malaysia yang perihatin dan penyayang langkah terbaik yang perlu dilakukan oleh kita semua ialah dengan memberikan apa jua bantuan dan kerjasama kepada pihak berkuasa agar penjenayah kejam dapat dihukum dengan sewajarnya. Sebagai orang Islam pula, senjata utama yang diajar oleh Rasulullah SAW di dalam menangani keadaan ini ialah dengan bermohon dan berdoa kepada Allah SWT. Baginda sering memberi beberapa nasihat kepada mereka yang sedih, cemas, takut, dan mengalami gangguan jiwa lainnya melalui kaedah doa. Doa secara harafiah bererti ibadah, memohon bantuan dan pertolongan,permintaan, permohonan,percakapan,memanggil dan memuji.Manakala definisi doa secara istilah ialah melahirkan kehinaan dan kerendahan diri serta menyatakan hajat dan ketundukan kepada Allah SWT.

Antara sabda Rasulullah SAW mengenai doa ialah:-
"Doa adalah ibadah, Tuhanmu telah berfirman berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Aku perkenankan bagimu (H.R Abu Dawud, Turmudzi, dan Ibnu Majah)

"Tidak ada seorang muslimpun yang berdoa kepada Allah dengan suatu permohonan yang tidak mengandung unsur dosa maupun pemutusan tali persaudaraan kecuali Allah akan memberikan kepadanya satu diantara 3 perkara yakni permohonan yang dikabulkan, permohonannya disimpan untuk urusan akhiratnya, atau Dia akan menjauhkannya dari kejahatan yang sepadan dengan doa yang dibaca. Para sahabat bertanya : "Bagaimana jika kami memperbanyakkan doa?". Nabi bersabda, "Allah maha lebih banyak kurnianya" (HR Tirmidzi dan Ahmad)

Dalam doa terkandung juga unsur zikir dan zikir ini memiliki pengaruh terapi terhadap jiwa.Secara umum zikrullah adalah perbuatan mengingat Allah dan keagungan-Nya dalam bentuk yang meliputi hampir semua bentuk ibadah, perbuatan baik, berdoa, membaca Al-Quran, mematuhi orang tua, menolong sahabat dalam kesusahan dan menghindarkan diri dari kejahatan serta perbuatan zalim. Dalam maksud yang lebih khusus, zikrullah adalah menyebut nama Allah sebanyak-banyaknya dengan memenuhi peraturan, tertib, kaedah, rukun dan syarat sesuai yang diperintahkan Allah dan Rasul-Nya. Salah satu petunjuk Al-Quran tentang pelaksanaan zikrullah adalah : "Dan sebutlah (Nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai".

Bagaimana penjelasan dzikrullah akan melahirkan penghayatan tenang dan tenteram? Daripada sudut psikologi, dijelaskan bahawa zikrullah dengan penuh kekhusyukan dan terus menerus akan membiasakan sanubari kita sentiasa dekat dan akrab dengan Allah SWT. Seterusnya, secara tidak disedari akan berkembanglah kecintaan yang mendalam kepada Allah SWT (hubbullah) dan semakin mantaplah hubungan hamba dengan Rabbnya (hablun minAllah). Secara psikologi akan berkembanglah penghayatan akan kehadiran Allah SWT dalam setiap gerak geri kehidupan. Kita tidak merasa hidup bersendirian di dunia, kerana ada Zat yang Maha Mendengar segala kesusahan yang dihadapi. Ketenangan dari zikrullah akan menghasilkan kesan ketenangan yang bermakna bagi seseorang yang menjalani proses penyembuhan.


Menurut Setiyo Purwanto, seorang ahli psikologi, berdasarkan pengalaman, beliau menjelaskan bahawa Psikoterapi Doa mempunyai 3 tahap iaitu;

1. Tahap kesedaran sebagai hamba
Inti dari terapi ini adalah pembangkitan kesedaran, kesedaran terhadap kehambaan dan kesedaran akan kelemahan sebagai manusia. Bentuk kesedaran ini akan menghantarkan seseorang yang berdoa berada pada keadaan lemah. Tanpa adanya kesedaran akan kelemahan diri ini maka kesungguhan dalam berdoa sukar dicapai. Hakikat berdoa adalah meminta, yang meminta darjatnya tentu lebih rendah dari pada yang diminta. Untuk itu sebelum seseorang yang berdoa disyaratkan untuk merendahkan diri dihadapan Allah.

Bentuk kesedaran diri ini dapat dilakukan dengan melihat kepada diri sendiri misalnya melihat jantung bahawa jantung itu bergerak bukan kita yang menggerakkan, darah yang mengalir bukan atas kehendak kita, atau juga dapat melihat masalah yang sedang dihadapi, ketidakberdayaan, ketidakmampuan mengatasi perkara ini dimunculkan dalam kesedaran sehingga bukan nantinya dapat menimbulkan sikap menerima dan sikap pasrah.

Pada tahap ini seseorang juga disedarkan akan gangguan kejiwaan atau penyakit yang dialami. Penyakit tersebut bukan ditolak namun diterima sebagai sebahagian dari diri kemudian dimintakan sembuh kepada Allah.

2. Tahap kesedaran akan kekuasaan Allah SWT
Seterusnya setelah diri sedar akan segala kelemahan dan segala ketidakmampuan diri maka pengisian dilakukan iaitu dengan menyedari kebesaran Allah kasih sayang dan terutama adalah Maha Penyembuhnya Allah. Tahap ini juga menimbulkan pemahaman tentang hakikat sakit yang dialami bahawa sakit atau musibah berasal daripada Allah dan yang akan menyembuhkan adalah Allah. Kesedaran akan kekuasaan Allah ini dapat dilakukan dengan melihat bagaimana Allah menggerakkan segala sesuatu, menghidupkan segala sesuatu.

Tahap ini juga dapat menumbuhkan keyakinan kita kepada Allah atas kemampuan Allah dalam menyembuhkan. Bagaimamana seseorang dapat berdoa kalau dirinya tidak mengenal atau meyakini bahawa Yang Maha Penyembuh tidak dapat menyembuhkan. Yakin juga merupakan syarat mutlak dari suatu doa kerana Allah sesuai dengan prasangka hambanya, jika hambanya menyangka baik maka Allah baik demikian pula sebaliknya. Kegagalan utama terhadap jawapan Allah atas doa yang kita panjatkan kepada Allah adalah keraguan kita. Seringkali ketika berdoa namun hati mengatakan “entah dikabulkan entah tidak” atau mengatakan “mudah-mudahan dikabulkan” kalimat ini maksudnya tidak ingin mendahului Allah tapi sebenarnya adalah meragukan Allah dalam mengabulkan doa kita.

Ada perbezaan antara mendahului kehendak Allah dengan keyakinan yang ditujukan kepada Allah. Jika mendahului biasanya menggunakan kata sepatutnya begini, mesti begini, tapi jika yakin kita optimis akan kehendak Allah dan tidak masuk pada kehendak Allah. Sebagai contoh bila kita berdoa “Ya Allah hilangkan kesedihan hatiku”, maka kita yakin kepada Allah bahawa Allah menghilangkan kesedihan kita. Perkara yang penting juga adalah afirmasi terhadap doa yang kita panjatkan kalau berdoa mesti yakin akan dikabulkan, tidak ada alasan lain untuk tidak yakin selain dikabulkan. Sebab Allah akan mengabulkan apa yang kita yakini dari pada apa yang kita pinta dalam doa kita.

3. Tahap Komunikasi
Setelah sedar akan kelemahan dan penyakit yang dialami, dan sedar akan kebesaran Allah maka seterusnya adalah berkomunikasi dengan Allah sebagai bahagian penting daripada proses terapi. Tahap komunikasi ini boleh berbentuk sepert berikut:-

i. Pengungkapan pengakuan segala kesalahan dan dosa, ini merupakan langkah awal sebab dengan hati yang bersih kontak dengan Allah akan lebih jernih.
ii. Pengungkapan kegundahan hati dan kegelisahan yang dialami, tahap ini dapat memberi kesan katarsis iaitu memberikan segala permasalahan keluar daripada dalam diri, dalam konteks ini kita memberikan segala kegundahan hati kepada Allah. Selain itu dengan pengungkapan ini kita akan menimbulkan rasa dekat dengan Allah. Tahap ini juga merupakan curahan ha seperti seorang anak dengan ibunya, begitu dekat dan tidak ada yang ditutupi, jujur kepada Allah dari apa yang dirasakan apa yang difikirkan apa yang menjadi kekhuatiran. Tahap ini jika dilakukan dengan betul sudah merupakan terapi terhadap jiwa, seperti halnya seorang klien yang mencurahkan segala masalahnya kemudian didengar oleh kaunselornya dengan penuh penerimaan, dengan penuh kasih sayangnya.

iii. Permohonan doa kesembuhan terhadap apa yang dialami. Permohonan doa bukanlah permintaan yang memaksa Allah untuk mengabulkan. Untuk itu doa yang dipanjatkan perlu disertai dengan kerendahan hati, dengan segenap sikap perlu kepada Allah. Kedudukan hamba yang berdoa adalah meminta dia tidak berhak untuk memaksa, hamba tadi hanya diberi kuasa untuk meyakini bahawa doanya akan dikabulkan bukan memaksa Allah untuk mengabulkan.

iv. Tahap menunggu diam namun hati tetap meneruskan permohonan kepada Allah.

v. Doa merupakan bentuk komunikasi antara yang meminta dan yang memberi. Ketika proses permintaan sudah disampaikan maka proses pemberian (dijawabnya doa) mesti ditunggu kerana pemberian atau dijawabNya secara terus. Syarat untuk dapat menerima jawapan ini adalah dengan sikap rendah diri, terbuka, dan tenang (tidak tergesa gesa). Sikap ini akan dapat menangkap kalam Allah (jawapan doa) yang tidak berbentuk ucapan tidak berbentuk huruf tapi berbentuk pemahaman pencerahan(enlightment), ilham, atau berbentuk perubahan-perubahan emosi daripada tidak tenang menjadi tenang, daripada sedih menjadi hilang kesedihannya.

vi. Tahap ini merupakan tahap respon yang diberikan oleh Allah kepada kita sebagai jawapan doa yang kita panjatkan. Tahap ini juga disertai dengan sikap pasrah sepenuhnya kepada Allah mengikuti apa kemahuan Allah dan apa kehendak Allah, sikap ini akan dapat menangkap jawapan Allah.

Sesungguhnya jika dilihat daripada sudut psikologi, doa dan dzikir mengandung unsur psikoterapeutik yang men­dalam. Psikoreligious terapi ini tidak kurang pentingnya dibandingkan dengan psikoterapi psikiatrik kerana ia mengandung kekuatan spiritual kerohanian yang membangkitkan rasa yakin diri dan rasa optimisme. Pakar dan pengamal kaunseling dan psikoterapi Islam, berpendapat bahawa doa dapat memberikan rasa optimis, semangat hidup dan menghilangkan perasaan putus asa ketika seorang menghadapi keadaan atau masalah-masalah yang kurang menyenangkan baginya. Marilah kita sama-sama bermohon dan berdoa kepada Allah SWT.

No comments: