Sunday, September 30, 2012

DOA UNTUK BAKAL HAJI

Hari Sabtu, 29 Sept majlis bacaan Yasin, Tahlil dan doa selamat diadakan di rumah kami di Taman Bahau. Alhamdulillah ini majlis kedua yang diadakan selepas kali pertama majlis serupa di pejabat pada Hari Jumaat 28 Sept. Semoga segala doa yang dipohon diperkenankan Allah SWT dan perjalanan kami berdua menjadi tetamu Allah sentiasa dalam pemeliharaan dan perlindungan rahmat dan nikmatNya, insyaAllah. Terimakasih kepada semua rakan sekerja di pejabat dan jiran tetangga serta Pengerusi, Imam dan seluruh AJK Surau Al-Muttaqin, Taman Bahau yang  sudi meraikan kami berdua, semoga segala sumbangan anda semua mendapat ganjaran setimpal daripada Allah SWT. Amin Ya Rabbal Alamin.


Doa Selamat Bakal-Bakal Haji

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Segala pujian untuk Allah, Pencipta dan Pentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas semulia-mulia rasul junjungan kami dan pimpinan kami Nabi Muhammad dan ke atas ahli keluarga serta para sahabat Baginda semuanya.
Maha Suci Allah yang telah menyerahkan semua ini untuk keperluan kami yang mana sebelumnya kami tidak berupaya menguasainya, dan sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami. Tiada Tuhan selain Allah Yang Maha Penyantun lagi Maha Mulia; Maha Suci Allah Tuhan Pemelihara ‘arasy yang agung; segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam!
Ya Allah! Sesungguhnya kami memohon kepadaMu segala sebab yang boleh membawa kami mendapatkan rahmatMu dan segala kepastian mendapatkan keampunanMu, terselamat daripada mendapat dosa dan berbahagia mendapat syurga serta terselamat daripada api neraka dan memperoleh keampunan pada hari perhitungan.
Ya Allah! Janganlah kami dibebani dengan satu dosa sekalipun melainkan Dikau mengampuninya, dan tidak tertimpa akan kami sebarang kerunsingan melainkan Dikau meleraikannya, tidak dibebani hutang melainkan Dikau menjelaskannya, tidak sebarang hajat dari diri kami sama ada hajat yang mengenai hal-hal dunia atau akhirat melainkan Dikau tunaikannya. Mohon limpah rahmatMu jua Ya Allah! Tuhan sebaik-baik yang memberi rahmat.
Ya Allah! Sesungguhnya kami mohon kepadaMu kebaikan dan ketaqwaan di dalam perjalanan bakal-bakal haji kami ini dan semoga ia merupakan amalan yang Dikau redai.Ya Allah! Permudahkanlah (urusan dan beban) di dalam perjalanan  mereka ini dan jadikanlah ia (seumpama perjalanan) yang dekat. Ya Allah!  Dikau adalah Penjaga di dalam perjalanan, khalifah (wakil pengganti diri mereka) terhadap keluarga dan harta-benda mereka (semasa ketiadaan mereka).
 Ya Allah! Lindungilah mereka daripada kesukaran (dalam) perjalanan, daripada keadaan yang mendukacitakan dan daripada keburukan tempat kembali (terhadap apa yang berlaku) pada harta dan keluarga mereka. Dengan nama Allah yang melancarkan perjalanan ini; Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang! Apa yang ditentukanNya (Allah) adalah hak Allah untuk menentukannya.
Ya Allah! Berilah kami keselamatan dan kesihatan dan juga pada orang-orang yang melaksanakan ibadah haji, orang-orang yang berziarah dan para musafir dari kalangan umat Nabi Muhammad melalui darat, laut dan udara. Jauhilah kami dari kejahatan orang-orang yang zalim khususnya  …… (sebutkan nama orang yang naik haji).
Kami mohon kepadaMu Ya Allah! Semoga menjadikan perjalanan  mereka, perjalanan  yang penuh dengan segala kebaikan tanpa ada satu pun keburukan yang terdahulu dan yang akan datang. Sesungguhnya Dikau Maha Kuasa atas tiap sesuatu dan hanya Dikau yang layak memperkenankan doa dengan rahsia firmanMu yang hak! Sesungguhnya Allah yang mewajibkan kepadamu al-Qur’an (Wahai Muhammad), sudah tentu akan mengembalikan Dikau kepada apa yang Dikau ingini dan cintai.
Ya Allah! Jadikanlah haji mereka haji yang mabrur dan (usaha amal mereka) usaha amal yang diterima (oleh Allah) dan (dosa-dosa mereka) dosa yang diampunkan dan amal kebaikan mereka yang diterima serta pekerjaan yang tidak akan menghancurkan atau merugikan.
Ya Allah! Elakkanlah kami dan mereka daripada segala bala bencana, wabak penyakit dan jauhkanlah daripada kami dan mereka dari perasaan was-was dengan kurniaanMu dan kemuliaanMu; Wahai Tuhan yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan. Ya Allah! Selamatkanlah dan peliharakanlah mereka dan apa saja yang bersama mereka dan sampaikanlah (hajat) mereka dan apa saja yang bersama mereka (dibaca 3x).
Dan Dikau cucurilah dengan sepenuh rahmat ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan ke atas ahli-ahli keluarga Baginda dan seluruh sahabat Baginda. Segala pujian bagi Allah, Pencipta dan Pentadbir sekalian alam!
.

وَالسَّلاَمُ عَلَيْكَمْ وَرَحْمَةُ اللهُ وَبَرَكَاتُه


2 comments:

Anonymous said...

Excellent, what a blog it is! This weblog gives valuable facts
to us, keep it up.

Here is my web page Women on wheels

biro haji plus bantul said...

Thank you so much for letting me express my feeling about your post.
You write every blog post so well. Keep the hard work going and good luck.
Hope to see such beneficial post ahead to