Tuesday, May 5, 2009

PASCA FREUDIAN, PSIKOLOGI ISLAM?




Baru-baru ini, aku sempat menghadiri kursus asas kaunseling yang bertujuan nak melatih anggota Jabatan sebagai pembimbing rakan sekerja. Akronimnya AKRAM, Rakan Pembimbing Perkhidmatan Awam. Peserta dari pelbagai latarbelakang akademik memang menjadikan kelas berwarna warni dengan soalan, pandangan dan kritikan. Walaupun aku memang punya asas dalam bidang psikologi, almaklumlah dah tinggalkan U lebih 10 tahun, ilmu yang ada dah berkarat dan hampir reput. Ilmu Tanpa Amal Macam Pokok Yang Tak Berbuah.

Antara yang paling hebat ialah kritikan terhadap Sigmund Freud. Bila penceramah menerangkan bahawa menurut doktrin Freud melaui teorinya, memperkenalkan satu konsep psikodinamik dikenali sebagai libido, iaitu tenaga seks yang ada pada setiap manusia semasa dilahirkan. Teori libido ini disebut dengan "hakikat (essence) dari doktrin psikoanalisis". Semua kehebatan budaya manusia, seperti seni, perundangan, agama dll. dipandang sebagai perkembangan libido. Pada bayi aktiviti libido itu ialah menghisap susu ibu, mengisap puting dan mengisap jari. Setelah dewasa libido itu terarah dalam hubungan seksual, atau berupa kreativiti seni, sastera, muzik yang disebut dengan "displacement". Naluri seksual libido ini menurut doktrin Freud adalah sumber dari karya kreatif.

Pengaruh libido ini menurut Freud, suatu doktrin spekulatif yang sangat kontroversial dari psikoanalisis, adalah pertumbuhan perasaan seksual anak terhadap orang tuanya. Bermula dari kenikmatan bayi mengisap puting susu ibunya, dalam diri anak laki-laki perasaannya berkembanglah hasrat seksual terhadap ibunya, membenci ayahnya sebagai saingan, yang disebut oleh Freud dengan Komplex Oedipus. Komplex Elektra pula, berlaku pada kanak-kanak perempuan, yang mempunyai perasaan berahi kepada bapa membenci ibunya sebagai saingan namun mereka terpaksa beridentifikasi dengan ibu atau bapanya. Perasaan ini dipendamkan dan di bawa ke tahap dewasa akan mengakibatkan berlakunya hubungan abnormal seperti sumbang mahram dll.

Bagi menenangkan suasana yang semakin panas, aku minta penceramah menjelaskan mengapa kita perlu belajar teori psikoanalisis Freud ini. Seperti biasa rasional mengapa seseorang kaunselor, psikologist, psikoterapist atau psikiatris perlu belajar teori ini ialah kerana Freud dianggap sebagai bapa kepada psikoterapi moden. Beliaulah orang yang mula-mula memperkenalkan teori topograrikal. Topografikal ialah bentuk akal fikiran yang dibahagikan kepada tiga. Iaitu alam sedar, alam separa sedar dan alam tidak sedar. Freud melalui psikoanalisis juga telah membahagikan personaliti manusia itu kepada tiga struktur iaitu Id, Ego dan Superego.

Dunia psikologi yang dipelopori dan dimonopoli oleh Barat telah menjadikan Freud sebagai titik mula kepada psikologi moden yang saintifik. Psikologi yang bermula sebagai disiplin falsafah di era Rene Descartes(1595- 1650). Ahli falsafah dan pakar matematik Perancis yg memperkatakan tentang manusia terdiri drp ‘gabungan pemikiran dan badan’ atau ‘jasad dan roh’. Menentang pendapat dualisme yg menyatakan manusia terdiri drp jasad yg terpisah drp roh, seterusnya John Locke(1632- 1704) dengan konsep ‘tabula rasa’, iaitu jiwa manusia kosong semasa dilahirkan, dan George Berkeley(1685-1753), akhirnya menemui sentuhan empirikal dan saintifik oleh Sigmund Freud. Justeru dunia psikologi sudah punya asas sama ada nak mengikut atau menentang Freud. Pilihan di tangan kita.

Sebagai seorang Islam, inilah masanya kita kembali mengkaji Psikologi Islam Farabi atau menggali Kaunseling Islam Al-Ghazali. Mutakhir, memang tuntutan menjadikan kaunseling Islam sebagai alternatif semakin jelas dan selari dengan fitrah kejadian manusia yang dijadikan oleh Khaliq yang telah pun menyediakan `manual’ untuk makhluknya sebagai panduan dan ikutan iaitu Al-Quran dan kekasihnya Muhammad SAW sebagai `prototaip’ menjadi manusia sebagai khalifah di dunia.

Thursday, April 16, 2009

KERJAYA POLITIK


Menyambung perbincangan tentang politik dalam posting lepas, hari ini akhbar melaporkan suasana di Bangkok yang semakin pulih selepas penguatkuasaan Undang-undang Darurat, di Indonesia pula Pilihanraya Umum(Pemilu) masih berlangsung. Tertarik dengan laporan calon wanita kalah Pemilu bunuh diri dan dua orang lagi calon wanita mati akibat serangan jantung. Nampaknya semakin ramai yang cenderung menjadi ahli politik kerana ia memperuntukkan pendapatan selesa dan mewah disamping kuasa dan pengaruh. Kesimpulannya menjadi ahli politik merupakan antara kerjaya yang menjadi minat ramai dewasa ini.
Persoalannya adakah semua individu sesuai untuk menjadi ahli politik. Dari sudut psikologi, Teori Minat Kerjaya Holland boleh dijadikan panduan untuk individu memilih kerjaya yang sesuai dengan personaliti mereka. Teori Holland yang merupakan salah satu teori kerjaya yang penting. Fokus teori Holland tertumpu kepada dua faktor iaitu faktor personaliti dan faktor persekitaran. Terdapat 6 jenis personaliti yang dikemukakan oleh Holland (1973;1985) iaitu:
1. Personaliti Realisitik
2. Personaliti Investigatif
3. Personaliti Artistik
4. Personaliti Sosial
5. Personaliti Enterprising
6. Personaliti Conventional

Berdasarkan ciri-ciri yang dinyatakan Holland, individu daripada Personaliti jenis Enterprising adalah yang paling sesuai menceburkan diri dalam politik. Personaliti jenis Enterprising sukakan aktiviti-aktiviti yang berbentuk memanipulasikan orang lain untuk mencapai matlamat-matlamat tertentu atau keuntungan ekonomi. Mereka sangat bencikan aktiviti berbentuk simbolik dan pemerhatian sistematik. Mereka mempunyai kebolehan dalam kepimpinan, interpersonal dan juga daya pujukan tetapi kurang kebolehan di dalam perkara-perkara saintifik. Sifat-sifat menarik yang terdapat pada diri mereka ialah berusaha bersungguh-sungguh untuk memperolehi sesuatu, suka mengembara, bercita-cita tinggi, suka berbahas, ingin menguasai orang lain, suka menonjolkan diri dan suka bercakap.
Apakah anda ingin mengetahui jenis personaliti anda? Ambillah ujian Minat Kerjaya Holland untuk mengenalpasti personaliti kerjaya anda. Sekian. Semoga bermanfaat.

Thursday, March 26, 2009

ISU SEMASA

Banyak yang ditulis ttg politik hari ini. Semakin bayak dibaca semakin bingung kepala memikirkannya. Sepatutnya dengan meledaknya era teknologi maklumat kini, ianya semakin menambah kecerdikan, keintektualan dan pemikiran. Namun semuanya bergantung kepada apa maklumat yang diakses, membawa manfaat atau mudarat. Barangkali org Melayu paling suka berpolitik, bukan politik parti saja, malah dalam semua aspek kehidupan mesti ada politiknya. Orang yang tak berparti pun sangat aktif dalam politik pejabat, persatuan atau NGO. Orang agama pun berpolitik nak merendahkan tokoh lain yang menjadi saingannya. Medan siber nampaknya memungkinkan untuk menyatakan apa saja. Betul atau tidak bukan masalah bagi mereka. Jadikanlah panduan dan niatkan bahawa apa yang ditulis untuk membawa manfaat kepada orang lain. Mungkin dengan cara ini kita dapat mengurangkan perselisihan dan permusuhan..

Tuesday, July 22, 2008

BERTEMU SEMULA

Assalamualaikum,

Sudah begitu lama penulis tidak memblog, posting kali ini pun tidak akan membincangkan apa-apa topik khusus, sekadar untuk memanaskan kembali ruang blog. Kali terakhir penulis mengepos bahan ialah pada bulan Februari 2008, sehingga kini hampir 6 bulan tidak menulis. Sebenarnya penulis telah beberapa kali cuba mengepos bahan tetapi terlupa password untuk sign-in, hari ini alhamdulillah cubaan berjaya.

Sebenarnya banyak perkembangan diri berlaku selama tempoh enam bulan tidak memblog, antaranya penulis telahpun bertukar dari Politeknik Port Dickson ke JPNS mulai 02 Jun 2008, walaupun hanya melapor diri pada 09 Jun kerana penulis mengerjakan umrah pada 25 Mei hingga 08 Jun 2008 yang lalu. Memang banyak pengalaman yang penulis ingin kongsikan bersama selama menjadi Tetamu Allah di tanah suci, InsyaAllah penulis akan cuba melakukannnya dalam posting yang akan datang.

Sampai di sini saja dulu posting kali ini sebagai pemanas 'enjin' jumpa lagi dalam posting akan datang. sekian. Wassalam.

Tuesday, February 19, 2008

MEMILIH PEMIMPIN MENURUT ISLAM

Lama sungguh tidak menulis. Kali ini pun sekadar memanjangkan tulisan daripada http://hariandaily.blogspot.com untuk panduan bersama menjelangnya hari mengundi dalam Pilihanraya Umum ke 12 yang dijadualkan pada 8 Mac 2008 nanti. Semoga tulisan ini dapat membantu kita untuk memilih pemimpin dengan sebaik-baiknya.


Gambar hiasan- Presiden Turki, Abdullah Gull bersama isteri.

CIRI UTAMA DEMOKRASI DAN PENDIRIAN ISLAM TENTANGYA

1) Pemerintah dari kalangan rakyat.

Asas ini diterima oleh Islam sebagaimana Sabda Nabi SAW :

Mafhum : Sebaik-baik pemimpin kamu adalah mereka yang kamu sukai, dan mereka( pemimpin) juga menyukai kamu, kamu mendoakan mereka, begitu juga mereka, manakala seburuk-buruk pemimpin adalah mereka yang kamu benci dan mereka juga benci kepadamu, kamu melaknat mereka, mereka juga melaknat kamu" (Riwayat Muslim)

Begitu juga dengan hadith [5] :


Mafhum : "Tiga kumpulan yang tidak diangkat solatnya walapaun sejengkal di atas kepala mereka, ...disebut pertamanya, lelaki yang mengimamkan kaum, dalam keadaan kaum membencinya"

Jelas dari hadith tadi, Islam juga menitik beratkan kepimpinan rakyat yang disukai oleh rakyat, justeru realiti semasa bagi mengetahui kesukaan rakyat kepada seseorang pimpinan adalah melalui kaedah pengundian.

2) Pemerintah bekerja untuk rakyat.

Pemerintah bekerja untuk kebaikan rakyat. Ciri ini juga telah diterima oleh Islam sebagaimana konsep kepimpinan dalam Islam, dimana pemimpin hakikatnya menjadi petugas yang bersusah payah bagi kebaikan rakyat. Di sebut di dalam sebuah Hadith :


Mafhum : "Pemimpin kaum adalah org yang berkhidmat (khadam) bagi kaum." [6]

Khalifah Abu Bakar as-siddiq, berkata : Wahai manusia, aku bekerja untuk keluargaku maka aku mencari penghasilan untuk makanan mereka, sekarang aku bekerja untuk kamu, maka tetapkanlah buatku dari Baitul Mal kamu" [7]

Khalifah Uthman ra juga pernah menegaskan bahawa : " Urusan aku adalah menuruti urusan kamu"

Abu Muslim al-khawalani, seorang faqih tabi'ein masuk menemui Muawiyyah ra. lalu berkata :




Mafhum : "Asallamualaikum wahai org gaji"

Malah pemimpin Islam bertanggung jawab menyelamatkan rakyatnya dengan memberikan bantuan apabila mereka dalam kesusahan sebagaimana firman Allah dalam ayat 33, Surah al-Maidah. Malah kewajiban utama para pemimpin Islam adalah memberikan nasihat-nasihat keagamaan terhadap rakyatnya sebagaimana disebut di dalam hadith riwayat Bukhari dan Muslim yang masyhur. Tugas mereka juga adalah untuk menguatkuasakan undang-undang bagi mencegah keburukan dunia dan akhirat dari menimpa rakyatnya.

Sabda Nabi SAW :




Mafhum : "Tiada seorang manusia pun yang Allah memberikannya kuasa pemerintahan, kemudian ia tidak memberikan nasihat Islam (kepada rakyatnya) kecuali tiadalah ia mendapat cium bauan syurga" ( Riwayat Bukhari dan Muslim ) [8]

Sebuah hadith lagi menyebut




Ertinya : "Sesungguhnya rakyat akan mengikut gaya, cara hidup dan agam pemimpin mereka" [9]

Cuma perbezaan terzahir jika dilihat dari cara kerja pemimpin dalam sistem Islam dan demokrasi. Pemimpin dalam system Islam bekerja untuk rakyat kerana Allah manakala pemimpin demokrasi tidak bekerja untuk Allah pada konsep asalnya tetapi bebas menurut pengamal demokrasi tersebut.

3) Suara majoriti adalah terpakai.

Asalnya Islam tidak meletakkan suara majoriti sebagi pemutus dalam semua pekara. Ia tidak tepakai dalam perkara-perkara thawabit [10]. Perkara thawabit juga tidak boleh berubah menurut zaman dan masa, ia adalah perkara yang mesti dilakukan serta tiada ruang ihtimal. Manakala perkara mutaghayyirat adalah perkara dari Nusus Zanniyyah seperti Nas umum (menurut jumhur), lafaz bersifat Mutlaq terutamanya dalam perkara ijtihadiyyah dan baru [11]. serta perkara-perkara bersifat strategi kepimpinan dan politik yang tiada nas qati'e.

Firman Allah SWT :



Mafhum : "Sekiranya kamu mentaati majoriti di atas muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkan kamu, mereka tiada menurut kecuali sangkaan..." ( Al-An'am :116)

Justeru, Islam menerima suara majoriti dalam hal ‘mutaghayyirat' tetapi dengan syarat-syarat tertentu, menurut keadaan dan maslahat seperti hanya undian di kalangan ‘ ahl al-hal wal al-‘aqd ' [12] atau dalam menentukan bentuk-bentuk tindakan dan bukannya bersifat hukum. Juga dalam urusan melantik pimpinan atau juga urusan kemaslahatan rakyat seperti membina lebuh raya dan menetapkan cukai tol.

Ini bermakna unsur ini juga diterima oleh Islam, cuma dalam ruang lingkup yang terhad, ini kerana aqal manusia tidak mampu mengetahui seluruh kebaikan untuk manusia, hanya Allah swt yang mengetahui kebaikan sebenar untuk manusia. Perlu di ingat bahawa Allah tidak menafikan fungsi aqal dalam menentukan tindakan terhadap perkara baru selagi mana tidak melanggar nas atau ‘maqasid syariat'.

4) Rakyat diberi hak kebebasan sewajarnya.

Islam juga mengiktiraf kebebasan individu samada dalam menegur pemerintah, kerjaya yang halal, beragama dan mengamalkan, pemilikan harta dan banyak lagi. Bagaimanapun demi menjaga ketenteraman manusiawi samada rohani dan jasmani maka kebebasan yang dianjur oleh Islam mempunyai batasannya. Secara ringkas batasannya terkandung dalam 5 perkara dharuriyyat [13] :

i. Aqidah : Bermakna disekat kebebasan bagi keluar atu menggugat aqidah Islam samada murtad atau memerangi Islam. Juga tidak dibenarkan merosakkan aqidah umat.

ii. Nyawa : Kebebasan Islam tidak membenarkan membunuh tanpa hak, membunuh diri, menyakiti individu lain tanpa hak, maka tidak dibenarkan juga menyerang sesama manusia tanpa sebab.

iii. Aqal : Kebebasan Islam tidak membenarkan umatnya merosakkan aqalnya samada dengan meminum arak, dadah atau apa jua yang memabukkan, tidak juga bebas melihat atau melakukan sesuatu yang boleh merosakkan aqal.

iv. Keturunan/Maruah: Kebebasan Islam juga tidak membenarkan mencabul kehormatan sesama manusia, tidak juga dibenarkan berzina, menuduh zina tanpa saksi, mengumpat, memfitnah, dan mencari-mancari kesalahan manusia.

v. Harta : Kebebasan Islam tidak membenarkan merampas harta, curi, rompak, memeras, menipu, menindas secara riba dan seumpamanya.

Lalu, secara teori umum, Islam menerima kaedah ini tapi diperincikan bersama pengecualian-pengecualian demi kemaslahatan manusia.

5)Rakyat berhak menegur kepimpinan yang silap serta berhak menjatuhkannya.


Item ini jelas, bertepatan dengan Islam, ia bertitik tolak dari kepimpinan adalah amanah dan tangung jawab, sebarang penyelewengan mesti ditegur oleh rakyat. Rasulullah sendiri menerima pandangan dann teguran para sahabat dalam beberapa persitiwa yang terkenal antaranya, teguran Al-Habbab Ibn Munzir dalam menentukan kubu terbaik dalam peristiwa perang Badar, begitu juga teguran suad dalam kes ditolak dengan busar oleh Rasul dan banyak lagi.

Hak teguran ini digalakkan begitu hebat di zaman Khalifah Islam yang pertama Abu Bakar As-Siddiq dimana beliau menyatakan dalam ucapannya yang mashyur[14]:



Mafhum : "Sesungguhnya aku hanya dilantik dr klgn kamu, bukanlah aku yang terbaik dr kamu, kiranya aku berada di landasan kebenaran maka bantulah aku, taatilah aku selagi mana aku mentaati Allah dan RasulNya, maka apabila aku menderhaka Allah maka tiadalah wajib lagi taat kepadaku"

Islam mempunyai sikap tegas terhadap para pemerintah zalim dan bersifat autokratik atau diktator. Sabda Nabi SAW [15]:



Mafhum : "Sekeras2 manusia yang dikenakan azab di akhirat kelak adalah pemimpin yang zalim"

Bagaimanapun rakyat yang ingin menegur pimpinan negara Islam seeloknya menjaga adab-adab teguran yang sesuai tetapi jika ia tidak diendahkan, Islam membenarkan pimpinan tersebut diturunkan kerana ia dianggap kepimpinan negara Islam yang menyeleweng, demikianlah pandangan Syeikh Sa'id Hawwa di dalam kitabnya Jundullah hlm 380. Ulama lain juga menambah bahwa proses menurunkan perintah itu boleh dibuat secara aman. Prof. Dr. Muhd Salam Madkur[16] menegaskan adalah suatu kewajiban untuk menurunkan pemimpin fasiq dengan syarat kita mempunyai bukti tentang kefasiqan serta pemimpin tersebut tidak lagi boleh diberi nasihat. Demikian juga pandangan Imam Abu Hanifah[17], Imam al-Qurtubi[18] , Imam Abu Hamid al-Ghazali[19] (505 H) , Imam as-Syawkani[20] (1255 H) dan Dr. Yusoff Al-Qaradhawi[21].

Manakala Abu Yu'la al-Farra al-hanbali [22] menuruti pandangan Imam Ahmad Hanbal yang tidak menentang dan menjatuhkan khalifah Makmun dan Mu'tasim. Imam Al-Mawardi ( 450 H) menyebut dalam sesebuah negara Islam yang menyeleweng seorang khalifah itu boleh diturunkan jika berlaku kezaliman dan fasiq[23].

Imam an-Nawawi pula dalam mensyarahkan hadith muslim, "Adapun keluar daripada mentaati pemerintah dan memeranginya (dengan mengangkat senjata bukan pilihanraya dan undi) adalah haram dengan Ijma' al-Muslimin sekalipun mereka itu fasik ataupun zalim. Ini semua jelas terbukti di dalam hadith-hadith yang memberi maksud apa yang aku sebutkan? Kata para ulama? :" Sebab tidak dipecat dan diharamkan keluar menentangnya adalah kerana membawa kepada fitnah dan tumpah darah dan kerosakan yang nyata, maka menjadikan kerosakan memecatnya lebih besar dari mengekalkannya.?

Dalam mensyarahkan hadith lain pula an-Nawawi menyebut: " Sesungguhnya tidak harus menentang pemerintah hanya sekadar zalim atau fasik selagi mereka tidak mengubah suatu daripada kaedah-kaedah Islam. [24] (Syarah Sohih Muslim oleh an-Nawawi, jld 12)

Ad-Dawudi pula menyebut: "yang menjadi pegangan para ulama, mengenai para pemerintah yang zalim ialah sekiranya mereka boleh dipecat tanpa sebarang fitnah dan kezaliman, maka wajib dipecat, jika tidak, maka wajib bersabar" (Fath al-Bari oleh Ibn Hajr al-Asqalani m.s. 498/jilid 14 cetakan dar al-Fikr, Beirut)

Ibn ‘Atiyyah pula menyatakan : "As-Syura adalah prinsip syariah, mana-mana pemimpin yang tidak ber'syura' bersama ahli agama, maka menjatuhkannya adalah WAJIB" [25]

Maka kaedah Pilihanraya yang ada pada hari ini tanpa syak lagi, adalah suatu kaedah yang berkesan untuk memecat pemimpin zalim dan mengabaikan tanggung jawab Islam dengan aman, tanpa fitnah dan pembunuhan. Selain itu, wajib pula berusaha mengubah kemungkaran melaluinya.

Rasulullah SAW juga telah menyatakan keharusan merebut kekuasan dari pimpinan sebagaimana hadithnya :



Mafhum : Kami telah berbai'ah kepada Rasulullah untuk dengar dan taat dalam keadaan susah ataupun senang, suka ataupun benci dan (dalam keadaan pemimpin) lebih mementingkan dunia melebihi kami.(Kami juga berbai'ah) untuk tidak merebut kekuasaan dari pemerintah melainkan jika kami melihat ‘Kufr Bawwah' (kekufuran yang nyata) yang kami mempunyai alasan disisi Allah (kami juga berbai'ah) untuk menyatakan al-Hak dimana saja kami berada dan kerana allah kami tidak takut kepada celaan sesiapa yang mencela. [26]

Jelas dari hadith di atas tahap untuk kesabaran dan tindakan yang perlu diusahakan oleh individu Islam terhadap pemerintah mereka yang terang-terang melakukan maksiat serta menggalakkannya. Dalam hal ini, pilihanraya adalah salah satu medan yang terbuka demi menunaikan tanggung jawab tersebut. Saya tidak mengtaakan ianyaa adalah satu-satunya jalan, tetapi ia adalah salah satu jalan yang boleh diguna pakai demi mencapai matlamat besar Islam. Wallahu a'lam.

Wednesday, January 9, 2008

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 1429 HIJRAH

Assalamualaikum,

Kepada semua pengunjung Blog semoga Tahun Baru Hirah ini akan memberikan kekuatan dan keazaman baru untuk kita berhijrah kepada yang lebih baik dalam semua bidang kehidupan kita.

SALAM AIDILFITRI

Assalamualaikum,
Saudaraku yang dikasihi Allah, Apabila hamba minta maaf kerana takut neraka, maka mohonkanlah kepada Allah agar mengampuni hamba yang belum ikhlas ini. Apabila hamba minta maaf kerana harap syurga, maka mohonkanlah kepada Allah agar mengampuni hamba yang belum tulus ini. Apabila hamba minta maaf kerana sekadar mengikut tradisi, maka mohonkanlah kepada Allah agar menggerakkan hamba untuk lebih banyak bertanya lagi kepada hati nurani TAPI apabila hamba minta maaf kerana belum mampu mengajak diri sendiri dan dirimu, wahai Saudaraku, untuk Lebih kuat menjaga mata, menjaga lisan, menjaga pendengaran, menjaga tangan, menjaga kaki, menjaga tubuh, menjaga jiwa, menjaga hati, maka Wahai Saudaraku: Maafkanlah Saudaramu ini... SALAM AIDILFITRI MINAL AIDIN WAL FAIZIN