Tuesday, August 14, 2007

ILMU ISLAM


Semalam, sewaktu di surau sempat berdiskusi tentang masalah hukum dan ajaran Islam. Kebelakangan ini semakin banyak perbincangan yang menjurus kepada pelaksanaan ajaran Islam yang sekian lama telah membenahi penulis terutamanya tentang amalan bermazhab. Nampaknya semakin ramai umat Islam di Malaysia bertambah jelas tentang amalan bermazhab dalam fiqh. Namun melalui perbincangan tersebut, timbul pula persoalan tentang kejahilan sesetengah umat Islam tentang hukum-hakam Islam tetapi cuba menunjukkan kehebatan dan ketinggian ilmunya. Amatlah malang bagi kita jika orang jahil merasakan dirinya berilmu lalu cuba mengambil bahagian dalam perbahasan yang melibatkan hukum-hakam Islam. Akibatnya semakin ramai yang terkeliru dek sikap tidak bertanggungjawab mereka ini.


Timbulnya fenomena menunjuk pandai dan alim tentang hukum ini sebenarnya tidak boleh dipandang ringan. Bayangkan jika yang bercakap itu seorang ketua atau majikan yang mempunyai ramai subordinat dimana sedikit sebanyak ianya mampu memberi pengaruh terhadap mereka. Memahami Islam secara syumul atau menyeluruh, memerlukan kepada pencarian ilmu yang benar sumber dan gurunya. Untuk menjelaskan persoalan ini pembaca boleh merujuk kepada blog http://saifulislam.com/ di bawah tajuk Mana Tingkap Mana Pintu? Kupasan Us Hasrizal Jamil dalam blognya sedikit sebanyak boleh membantu kita di dalam memahami kaedah dan tatacara mencari dan mengamalkan Islam yang syumul.


Bagi yang rajin melayari internet sebagai bahan bacaan dan rujukan, pastikan laman web atau blog yang dilayari benar-benar menepati ajaran Islam. Mutakhir begitu banyak laman web yang kononnya menjelaskan tentang Islam, sebenarnya penuh dengan penyelewengan dan kepalsuan. Kita mesti berhati-hati agar tidak terpedaya dan terpengaruh dengan dakyah dan penipuan kaum yang sentiasa ingin melihat umat Islam tersasar daripa landasan yang benar.

No comments: